Gonzo på norsk

Tanken bak denne bloggen var hovedsaklig å skrive– på norsk –om min erfaring og synsinger vedrørende media her i Australia. Da standarden her er langt i fra hva jeg er vant med i Norge og Sverige. De fleste kommersielle kanaler er ikke langt ifra å være like ille som Fox News. Så det sier nok litt om hvor mye jeg gremmes over å starte min karriere som journalist i et land med en så lav standard i sitt media-landskap.

Noe jeg merker dessverre er også er et problem på universiteter som tilbyr bachelor-grad i journalistikk.

Denne kritiske analysen av hva jeg har opplevd de siste to årene, og fortsetter å oppleve, skulle egentlig starte slutten av denne terminen. Når alle eksamener og essays er klare og forhåpentlig bestått. Men som man ofte erfarer i journalistyrket, så kan ting endre seg ganske så raskt og uventet.

Hva som fikk meg til å haste-starte denne bloggen nå vil jeg skrive om i morgen. I et forsøk med å ha et innlegg i uka, hver lørdag.

En annen årsak for å starte denne bloggen er for å friske opp norsken litt. Etter å ha utvandret fra Norge i 2005 og brukt hovedsaklig engelsk som hovedspråk begynner jeg å merke at jeg er litt rusten. Og motivasjonen der er også at jeg vil heller flytte tilbake til Norge, etter jeg står der med en bachelor-grad i hånden, for å jobbe som journalist der enn her i Australia.

Og grund til hvorfor jeg heller vil ende opp som journalist i Norge enn i Australia vil nok bli ganske tydelig.

