Svenske kommunister tvinger frem 90% skatt

Det sies at en skal høre mye før øra faller av. Og til tider så er det noe jeg skulle ønske skjedde snart, spesielt på tanke hva jeg hører fra folk i Australia.

Det er utrolig mye rart en får høre som utlending i Australia.

– Det er vel bare snø der du kommer fra?

– Blir det varmere enn 20 varmegrader i Norge?

– Hva!? Bor det ikke fler folk i hovedstaden deres?

Jeg kan nok lage en liste med rare myter om Europa, og spesielt Norden. En slik liste vil nok ta noen timer å lage. Tid jeg ikke kan avse akkurat nå.

Det sprøeste så langt er vel når en akademiker klarte å påstå at en tid tilbake at Sverige hadde 90% skatt for alle, uten å belyse at en skulle ha en ganske så stor inntekt for å nå et slik skattenivå. Og ganske elegant unngå at det eksisterte andre skattenivåer. Denne akademikeren la også til at velferden i Sverige var ganske bra på denne tiden og at velferd skaper lathet.

Det er nå jeg kanskje burde belyse at Australias økonomi er liberaldemokratisk. Med andre ord, de er litt mer over på høyresiden enn hva man er i Norden. Mange her tror at så fort man ramler over streken mot venstre siden så er man kommunist. Sosialist, marxist eller venstre, det spiller ingen rolle, du er kommunist av værste sort som vil at staten skal eie alt og alle skal skattes opp i skyene.

Selv har jeg familie i Sverige og jeg har bodd der, så med andre ord, føler jeg personlig at jeg har litt mer innsikt i det svenske samfunnet enn hva en akademiker på andre siden av kloden har.

På en hyggelig måte så prøvde jeg å forklare at hvordan Sverige ble representert av denne personen var langt fra korrekt. Da ble jeg tilsendt en artikkel av en svensk økonom som skrev veldig varmt om EU medlemskapet og hvordan Sverige har blitt så mye bedre etter at de har begynt å bli mer liberaldemokratisk.

I svar prøvde jeg å påpeke at dette er korrekt, men bare toppen av isberget. Det er ganske kjent at Sverige har til tider angret EU medlemskapet pga nedgang i deres økonomi og at etter 2006 så har økonomien har vært ganske sårbar og ikke så altfor bra.

Og man skal kanskje ikke glemme hvordan velferden i Sverige er helt i bånn. Der det nesten er russiskrullet å bli syk eller arbeidsløs.

Igjen så prøvde jeg på en respektabel måte å fortelle dette, men fikk som kort svar at denne personen som hadde skrevet så varmt om Sveriges skift til liberaløkonomi var ekspert. På en måte hinte til at jeg ikke hadde noe å stille opp med.

Som jeg igjen påpekte at jeg har faktisk bodd i Sverige og har lest nok om landet i både norsk- og svenskmedia.

Denslags idioti møter jeg så altfor mye her at jeg ofte mister lysten totalt å bo her. Så klart, et slikt valg hadde vært så mye enklere om en var singel, men når man ikke er det må man jo respektere sin kjæres ønsker også. Men gang på gang varsler jeg henne om at om jeg får en jobb utenfor Australia så er det bare å pakke sekken.

Eneste som holder meg litt tilbake, og som er grund til at jeg startet å skrive på norsk, er at mine norskkunnskaper er horribel.

Vi nordmenn spøker ofte mellom oss om at noen av oss er en gjeng med nisser eller at man oppfører seg som molboer. Vel, våre egne nisser og molboer kan ofte bli sett på som svært intellektuelle personer sammenliknet med visse australiere.

Neste lørdag jeg nok en god historie å dele med meg om hva jeg har opplevd, hørt eller sett i media her.

