Journalistikk er ikke et yrke

Et godt gammelt uttrykk sier at en skal høre mye rart før ørene faller av. Og tar en seg en tur på nettet så vil en høre mye rart.

Jeg oppdaget i min Twitterstrøm at noen siterte fra en tale gitt av Wikimedias administrerende direktør Sue Gardner.

Journalism isn’t a profession; we thought that for 20-30 years, but it’s a historical blip.

Jeg valgte så å dele min mening om dette og fikk svar tilbake fra Sue Gardner selv, der hun mente at hun bommet bare med nesten 200 år, når det gjelder journalismens historie. Selv syntes hun at det var bare en liten overdrivelse.

Jeg sendte ut enda en tweet til alle mine følgere.

Admin. Dir. i Wikimedia påstår at journalistikk ikke er et yrke, uten å gi en god forklaring. Veldig skuffende holdning.

Norsk Journalistlag valgte å gi sin mening.

Hm – lurer på hva våre nesten 10 000 medlemmer tjener lønna si på da

Det mest skremmende er jo at Sue Gardner har tidligere jobbet som journalist hos CBC i Kanada, så en vil jo forvente at noen med slik yrkeserfaring vil ha god trening å i bruke ord i deres rette betydning – og respekt for sine tidligere kollegaer.

En kan jo forstå hvorfor Wikipedia ikke har så høy standard som man skulle ønske, når en eksjournalist ikke har noen som helst kunnskap om sitt tidlige yrkes historie. Spesielt når denne personen, som er ansvarlig for driften, kan lett finne det på websiden hun er ansvarlig for.

Jeg spurte Sue Gardner via Twitter hva journalistikk virkelig er, ettersom hun mener selv at det ikke er et yrke.

Ingen respons.

