Snus – løs eller porsjon

Å si at jeg er overrasket over mitt gradvis økende forbruk av snus er en ren løgn. Selv om jeg trodde at jeg ville klare å holde meg til maks 5 prillor om dagen.

Etter all iver å ta med meg noe skandinavisk som kunne minne meg om Norge i Australia endte jeg opp med snus — av alle ting. Det var ca. åtte år siden jeg sluttet for sjette gang med snus, så det var en liten stemme som forsiktig visket til meg, husker du den dagen du brukte opp nesten en hel snusboks på en helg?

Selv om en snusboks koster ca. tre ganger så mye som i Sverige å få den sendt hit ser ikke ut til å stoppe mitt forbruk. Det har mer en motsatt effekt, der jeg ser det som en utfordring på hvordan jeg kan snuse mer økonomisk for å se til at jeg har nok til neste pakke kommer.

Som en unge på juleaften løper jeg tilbake inn igjen med mottatt pakke og pakker den opp i all iver.

Jeg har snus!

Noe som har resultert i at jeg har valgt å ta en ikke så liten smaksreise i snusverdenen.

Jeg fant fort ut at porsjonsnus har sine mange ulemper. Den er dobbelt så dyr som løssnus, da en boks porsjon koster det samme som en boks løs. Forskjellen er at en boks porsjonsnus har halvparten så mye som løssnus. Og det at det er så mye enklere å bruke porsjonsnus gjør det bare så mye lettere å snuse mer.

Så klart har jeg valget å slutte, men som oftest er det et valg man gjerne unngår. Samme som at øl er kanskje ikke noe man skal drikke om man skal leve sunt. Men da er det så mye man burde slutte å gjøre at en kan så lure om hva er da egentlig vitsen å leve. Med mindre man finner stor glede i å bare puste, sove, spise og drikke trist kost og jobbe, for så tilslutt å dø.

Blir ikke mange spennende fortellinger ut av et slikt liv — slikt jeg ser det.

Derfor velger jeg å se det slik, at jeg lever et forholdsvis sunt liv, så jeg burde kunne tillate meg selv et par dårlige uvaner. For det er ganske så nostalgisk å nyte en prilla etter middagen og se mitt skrivebord strødd med tomme snusbokser — slik jeg husker det når jeg bodde i Norge og Sverige.

For å ikke snakke om ritualen å bake den mest perfekte prilla.

