Når sterk snus blir for mye av det gode

Da Swedish Match bestemte seg for å utgi Probe, snus med whiskeysmak, en del år tilbake var det ikke bare den nye smaken som var spennende, den var også en anelse litt sterkere enn vanlig snus med sine 8mg/g nikotin. Probe har 10mg/g nikotin.

Etter å hatt en pause fra snus noen år, for å så bli fast bruker igjen dette året har jeg vært litt nysgjerrig på de nye produktene som er noe sterkere enn Probe.

Swedish Match har gått fra å bruk mg/g til prosent for å indikere hvor sterk snusen er. Isteden for 8mg/g så kan man lese 0.8% på forpakningen.

Forrige uke mottok jeg Black Tarmac (Extra Strong), som har en styrke på 1.4%, det er antagelig ca 14mg/g. Og Probe har nå en styrke på 1%, som en kan anta er fortsatt den samme da det stod 10mg/g på pakken.

Derfor antok jeg å gå fra 1% til 1,4% ville ikke være så dramatisk. Noe jeg tok veldig feil av.

Det var nesten som å begynne å snus helt på nytt igjen. Man kjenner at det kiler litt under leppen og at man får en skikkelig dose nikotin. Ikke helt min smak å få en så kraftig nikotinrus, selv om jeg av og til kjedesnuser.

Spesielt på morgenkvisten er en så kraftig dose ikke noe særlig. Som oftest er dagens første snus en fryd, men det ble litt for mye av det gode her.

På den andre siden er det perfekt snus å ha som nødrasjon når man venter på en nye sending med snus med valing styrke fra andre siden av kloden.

Man blir på en måte ganske mettet med nikotin etter en prilla med ekstra sterk snus. For man mister også det sterke suget etter nikotin som gjør snusing ganske så behagelig.

Jeg forstod da bedre når jeg ble advart at dette er en type snus en ikke skal forelske seg i.

Tanken å prøve de mest sterkeste snusene, som har opp mot 2% nikotin, har nå blitt lagt på is.

Hver sin smak så klart, da disse sterke snus produktene virker populære nok til at de blir bare flere.

I ny og ne, og til nød, er det nok greit. Men for nå så holder jeg meg til Göteborgs Rapé løssnus.

Gött mos!

