Tollavgifter er ikke så ille i Norge

Det er ikke ukjent at i Norge liker regjeringen å slenge på en ekstra stiv avgift litt her og der. Vi er unektelig kjent for det utenfor Norge. Men når man oppdager at andre land gjør dette med enda større iver er det nesten ikke til å tro.

Å importere snus til eget bruk er ikke annet enn et mareritt her i Australia. Det er ikke nok med at den avgiftsfrie kvoten er på 50g, men avgiften om man går over denne kvoten er ganske absurd.

Jeg ta med meg 250g snus uten problem over til Norge uten å måtte betale en eneste krone til tollen, men om jeg vil ta med mer enn dette kan jeg gjør så ved å betale, hva jeg synes er, en symbolsk avgift. Om jeg vil fortolle snus kan jeg maks ta med meg 500g over til Norge og betale en avgift på 110 kr. pr. 100g.

Vent nå litt, tenker dere, dette er uhørt å betale så mye om man velger å ta med seg mer enn 250g snus?!

Om man sammenlikner dette med Australia er dette en dråpe i havet, da man må belage seg på en avgift som lyder ca 252 kr. pr. 100g om man overstiger den avgiftsfrie kvoten på 50g.

Med andre ord, en stokk (10 bokser) snus importert til Norge vil ca koste deg rundt 450 kr. Mens den samme mengden med snus vil i Australia koste deg ca 1500 kr. i toll avgifter, da du må også betale avgift for porto og verdien av snusen.

Så det er ikke så rart at jeg spiller litt russiskrulett ved å bestille snus under 50g en gang i uken for å unngå denne avgiften.

Tenk på det neste gang du er på harrytur til Sverige og ender opp med å betale tollavgift på snusen du kjøpte. Det er lommerusk sammenliknet med hva jeg måtte ha betalt til den Australske tollen.

