God journalistikk er ikke gratis

Når det er snakk om at man må betale for journalistikk så blir det alltid et ramaskrik om at nyheter skal være gratis. En kan kanskje tolke det som at journalister gjør en viktig jobb, selv om det er mange som elsker å hate oss.

Men det virker også som at mange tror at journalister skal kunne klare å gjøre sin jobb uten lønn. Det er det eneste yrket jeg kan komme på som er som en vanlig jobb der man er forventet å bli betalt med ren takknemlighet.

Det er jo alltid positivt å få høre at det man skrev om var en viktig sak, men det gir dessverre ikke tak over hodet og mat på bordet — en kan dessverre ikke bo i eller spise takknemlighet.

Forsøk å si til en rørlegger, at du betaler etter de har gjort jobben sin og om du er fornøyd med resultatet — eller at du betaler en eller annen gang når du har noen ekstra kroner til overs.

At jeg fortsatt balanserer mellom å være heltidsstudent og journalist merkes på lommeboka. Så det var med litt usikkerhet når Aftenposten bestemte seg for a ta betalt for tilgang online.

Du kan lese åtte artikler i uken og abonnere på avisen på ulike former. Ettersom jeg bor i Australia og må være sparsommelig valgte jeg å bare betale for Digital pakken — heldigvis til studentpris.

Selv om jeg gjerne vil spare denne månedlige summen så vil jeg også håpe at når jeg returnerer til Norge og jobber der som journalist på heltid at andre vil også ta et slikt valg. Betale for avisen jeg evt ender opp hos — så jeg kan gi min familie tak over hodet og mat på bordet.

Er det virkelig så mye å be om, å bli betalt for en jobb? Om du ikke er journalist, ville du arbeidet gratis bare for at du liker det du gjør og at folk takknemlig for det?

