Julekos med julesnus

Tidligere dette året fant jeg ut at Gotlandssnus lager Julesnus. Hva bedre enn å skape litt ekstra julestemning når man snuser og savner Skandinavia ved å dytte julesnus under leppa?

Snuset skal smake en blanding av pepperkake, kanel og gløgg. Høres helt perfekt ut, eller?

Man forventer da en mild blanding av jul som kanskje har litt sødme.

Fikk tre bokser porsjon i posten i går og med stor iver åpnet jeg den første.

Det var ingen sødme, men hadde en anelse julestemning over smaken, med veldig sterk smak av kryddernellik. Men det var særdeles lite av duft og smak som minnet om pepperkake, kanel og gløgg.

Etter å ha kommet halveis så begynner smaken å bli mindre behagelig. Det er noe med den sterke smaken av kryddernellik som irriterer noe usedvanlig. Så veldig at jeg grubler lenge over hva dette snuset egentlig smaker som.

Plutselig slår det meg! Det smaker som et munnskyld som min mor alltid hadde stående, kjøpt i Sverige.

Så jeg går på oppdagelsesjakt online for å finne ut av hva smaken av julesnuset egentlig minner meg om.

Etter en times leting og modifisering av søk så finner jeg svaret.

Dette snuset smaker faktisk som Vademecum.

Så om Vademecum eller en munnfull med kryddernellik minner deg om jul, løp og kjøp — om ikke, bare løp.

Jeg har ikke klart å bruke opp den første boksen. Jeg måtte åpne en ny Göteborgs Rapé. Men skal forsøke å bruke den opp, da snus er luksusvare her i Australia. Vil nok bruke de to andre som nødrasjon.

Aldri mer!

