For mye teori i skolen

Teori er viktig for å kunne forstå hvorfor man gjør noe og hvordan man kan gjøre noe bedre. Men for mye teori kan ofte bli for mye av det gode.

I osloby kunne man lese forrige uke om Hulda Holdtvedt som ikke fikk fri noen timer for å kunne besøke videregående skoler under skolevalget.

Jeg synes det er utrolig rigid og dårlig gjennomtenkt. Jeg lærer mer av en dag med politikk enn en dag på skolen, sier 14-åringen, som er aktiv i Grønn Ungdom.

Utdannelse er unektelig viktig, men samfunnet har endret seg. Det er mer vanlig at det er forventet at man har en utdannelse, men når fokuset fortsatt er hovedsaklig teori er man lite forberedt etter utdanningen.

Dette skaper igjen et annet dilemma for studenter. De er ofte forventet å vise til yrkeserfaring. Mangler man dette kan ofte en utdannelse være null verdt.

Det er forventet at jeg som journalist har minimum en bachelorgrad i journalistikk, men den utdannelsen er hovedsaklig sett på som en formalitet. For det som teller syvende og sist er yrkeserfaring.

Under studiet, mellom utallige essayer og prøver, har jeg virket som frilansjournalist. Hovedsaklig som journalist og kronikør for Westender. Dette for å kunne bygge opp en solid portefølje med artikler og kronikker som vil bære mer tyngde enn min utdannelse.

Hva jeg har lært så langt under min utdannelse har vært svært viktig, men ikke på langt nær så viktig som når jeg har arbeidet som journalist.

Yrkeserfaringen har vært så viktig at jeg vil våge å påstå at en utdannelse i journalistikk med mer fokus på praksis kunne lett bli kortet ned til et ettårs studium, kanskje to år for å være sikker.

Selv om jeg liker filosofi og føler det er et viktig fag, synes jeg at følgende sitat fra Fredrik II av Preussen gjenspeiler hvor ineffektivt for mye teori (i skolen) er.

Om jeg ønsket å straffe en provins, ville jeg latt den bli styrt av filosofer.

