Heim til Noreg

Det skjedde litt sånn plutselig kan du si. Planen var jo alltid at vi evt skulle flytte tilbake til Norge. Men at det skjedde så raskt var jo litt uventet.

Det er faktisk bedre at vi tar sjansen nå enn å vente noen år til. Jeg blir endelig ferdig med utdannelsen min i slutten av dette året, så det er ypperlig å ta i mot diplomet og pakke sekken, for så å flytte hjem til Norge.

De verste tingene er unnagjort. Oppsigelse av leieavtalen er i boks og flybillettene har blitt bestilt. Nå gjelder det bare å få slengt en masse dritt og håpe at vi tar med et ganske så lite flyttelass.

Det var i 2005 jeg flyttet fra Norge til Sverige. Jobbmarkedet var håpløst i Norge, som vanlig, for noen uten noe særlig utdannelse. Etter å ha oppdaget at å finne en god jobb i Sverige var nesten verre så endte jeg opp i Nederland i 2007. Traff min Australske kone der. Vi bestemte å fornye oss ved å dra til Australia i 2009 — midt under finanskrisen.

Det var heller et dumt valg, økonomisk sett. Men, det betydde at jeg kunne begynne på bar bakke. Ta en høyskole utdannelse mens jeg jobber meg opp litt erfaring innom journalistikk.

Slutten av 2014 vil jeg ankomme Oslo med en bachelorgrad i journalistikk (med spesialisering i historie og internasjonal politikk) og en (forhåpentligvis) god portofolio. Så når jeg søker jobb vil jeg ikke bare kunne henvise til erfaring, men også en utdannelse.
Tvi, tvi.

