Facebook og Janteloven

Det får meg til å lure: Hvorfor gjør du ikke noe med det? Hvorfor må du fortelle om det på Twitter? Tror du virkelig at tomrommet blir så stort når du tar din Facebooksommerferie at du må advare oss andre på forhånd?

Nei, Ståle Lindblad, de som melder en slik ferie tror ikke det, men de vet at mange av deres venner gjør det.

Om jeg fikk en tier hver gang noen spurte om jeg har lest deres seneste oppdatering på Facebook og hvorfor jeg ikke har trykket på Like hadde jeg hadt en fin ekstra inntekt.

Problemet ligger hos brukerne. Altså, de brukerne som mener, Facebook = Internet = Facebook. De som man kan bare kontakte via Facebook. Du kan sende dem 10 SMS og 10 eposter uten å få svar, men sender du dem en melding på Facebook får du nok svar innom 10 sekunder.

Facebook har blitt så vanlig at om du ikke bruker tjenesten eller slutter å være aktiv så begynner folk å tro at du er død. Eller enda verre, de glemmer at du noengang har eskistert.

Så det har svært lite med at de som annonserer sin ferie fra Facebook har et oppblåst ego, men mer med de som tror, som nevnt, Facebook = Internet = Facebook.

Det er ganske trist at vår bruk av sosiale medier validerer vår fysiske eksistens. Jo mer vi bruker de, spesielt Facebook, jo mer ekte er vi — tror vi. Jo mindre, jo mer rett gir det andre å stille spørsmål om din eksistens.

Men er ikke dette som også er poenget med sosiale medier? At man skal oppdatere folk om hva som skjer i livet dems, hvor enn kjedelig det måtte være?

Så at noen poster jeg tar en SOME ferie er jo kjernen av sosiale medier. Om det er ok å opplyse at man skal feriere i Syden burde man også få opplyse at man tar en liten ferie fra SOME uten at noen skal gnåle om det.

Med mindre det er det man livnærer seg på, da er det jo kanskje forståelig at man ikke liker at folk tar seg ferie fra sosiale medier en stund — eller for alltid.